Tuesday, July 9, 2013

Tradisonalkah aku?


Assalammualaikum
Salam Sejahtera
Good Afternoon



Kalau nak cerita, sejak zaman budak-budak dulu minat aku memang pelik sikit..
compare dgn adik2 ak yg lain, dorang memang agak moden kot..
benda yg aku minat adalah sejarah,seni dan bahasa..hahahha..tp agak2 ye,
aku x suka BM yg STPM tu,susah...yg memang betol2 classic tuh..

Adik2 aku suka bersukan, aku pon suke, sume bende aku nk try tp aku x jadi kan bende tu prioriti aku..
Just for fun jela.If ade pilihan memang aku pilih tuk join pantun,bahas,syarahan,sajak dan seangkatan dengannye la.. Sport adalah pengisian masa lapang shj.

Tapi kan, x de la straigh ke bahasa melayu sahaja ye..
poem and quotes2 english pon best  and bermakna..kalu korang hayati,memang seronok..
Teater??? suke...tp memang sangat2 jarang ada peluang nk tgk,plus xde kawan minat pon..
bila ak ckp o ajak, mesti dorang akan ckp "traditional nye ko ni"..erkkkkkk????

Tp,tuk movie,aku memang xberapa layan sgt cerite lame... sesetengah jerk..
okay, subjek sejarah aku memang suke dulu, sempat form6 sekejap, yg amek sejarah 4 org jer..lain sume
x nk amek..aku memang scorer la..dah pasang minat nk jd sejarahwan bagai..
hahahhaa..dapat UiTM mak aku suruh pergi..katanye nanti aku maen byk2 STPM ke laut kang..
hilang lah subjek sejarah dari diri aku untuk seketika..

Tp,baru2 ni aku ade bace kisah Hang Tuah dan Hang Jebat.. Sila lah bace kalu berminat ye..
menarik sebenarnye..ada bende yg movie x tunjukkan..tp kan, plg best lagu yg Hang Tuah pernah nyanyi :
(terus google carik filem P.Ramlee)

Pantun Joget Pahang
Dari Melaka pergi ke Pahang,
Singgah di Johor beli barangan;
Kami mengucap selamat datang,
Apa yang kurang dikeji jangan.

Negeri Pahang aman sentosa,
Kaya dengan tumbuh-tumbuhan;
Niat di hati nak buat jasa,
Mudah-mudahan Tuhan kabulkan.

Pukul gendang kulit kerbau,
Dalam majlis tari-menari;
Kami ini daganglah merantau,
Mengaharap belas orang di sini.



Puisi Melayu Klasik, 1991.
Oscar Book International.


ok la..saje je nak ngade2 cerite pasal minat ni..tp rasanye x boleh kot aku dikategorikan tradisonal...
Perempuan yg traditional adalah seorang yg sukar dijumpai dan nampak sgt perfect..(:
p/s:aku memang x la.........





love,
leya

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.