Monday, July 15, 2013

Benci itu penyakit hati, Maaf itu penawar segala sakit.


Assalammualaikum,
Salam Ramadhan..
Good Afternoon

Ok...rasenye semua org pernah gaduh kan??
beza nye besar kecik je kn?
Pernah rase nikmat kemaafan?
nikmat memberi maaf??

Nak cakap diri sendiri perfect x la..
habit yg buruk bila mara x geti nk tegur org evn da reda marah tu..
lg buruk bila jumpe org 1st time n judge die as org yg sgt annoying..
#sila la berubah wahai diri ku..#

Okay la, lets say marah sebab kawan tu ngate kite belakng2..fine,memang kawan x gune..
kawan tu sindir kite, ckp bende yg sakit kn ati kite, malu kan kite dpn org ramai,kawan macam tu memang
betul2 hantu..
tapi,sila2 lah fikir balik, kite ni  pernah x buat bende yg same kat die??
lagi2 kalu kite lebih byk buat kat die berbanding die buat kat kite, aisheeemeenn,...makian korg terkene btg hidung sendiri kan???

Lebih2 lg kalu korg berkawan baik, tgk2 n ingat2 mase gembira korg bersama, tergamak x korg nk membenci sampai mati ..
okay,so cara nk sejukan hati, ialah dgn beringat..
InsyaAllah boleh memaafkan..
kalu agak2 musuh korang tu jenis x boleh memaafkan (tahap crocodile), korang maaf kan dia dalam hati..
nanti confirm2 korang lega sendiri, dia?? x taw, mungkin dgn perasaan benci die kot..

Then, try beza kan perasaan korang sebelum dan selepas memaafkan musuh2 anda itu..
 Nasihat ini pernah didengari dr seorang sahabat, cuma ayat aku olah ikut suke aku jer..

Okay,permulaan yg bagus untuk hari ini sebab ngat kat nasihat kawan sorg ni, aku da memaafkan.. x nak gaduh bulan ramadhan.. hehehe..

Tp not bad taw, try n amal kan...
Tp aku pon hampeh gak, nasihat dari kawan memang berharga betul,
Tp ada gak setengah benda yg susah aku nak mintak maaf n memberi maaf..
Actually depend on u la...
Akibat sendiri tanggung, tp trust me, membenci org akn bawak bnyk bende x elok..
especially hal2 yg berkaitan perasaan dan hati kite sendiri.

Share sikit pengalaman, dulu pernah gaduh dgn kawan, tup3 dapat sebilik..
mula2 memang benci menggile,annoying, tp later diri sendiri yg rase x best..
nk study pon rase x best, lame2 bile die start tegur, aku pon ok..
Ada la someone yg rapat tnye, kenape tibe2 sng sgt nk maaf bagai, sebelum ni marah berkobar2,
memandangkan kawan tu sgt2 rapat, dah duduk sekali lama and memang aku percaye, so aku pon cite la kenapa...and smpai sekarang aku still contact dgn kawan yg ak maksudkan di atas..juga dengan kawan yg byk menjadi tempat luahan perasaan and yg aku percaya sgt tu..heehehheeee..

Tp macam yg aku cakap, aku sgt2 la tidak pandai handle and matang dalam kes gaduh2 ni..
lagi2 bende2 melibatkan maruah dan air muka ni...sometimes terasa nk dihormati even sebagai kawan.
X de la aku terasa mcm jd tempat melepaskan marah jer,,
Mungkin dgn cara x bersemuka dapat membuangkan rasa marah..
maybe,so boleh balik dgn senyuman ikhlas,..

kenapa nak tulis entry ni?? hahaa..ade la..dulu pernah azam nk ubah 1 habit buruk ni, tibe2 pagi td terbuat lagi..betol la ckp org, habits is one of the hardest thing to beat.
So, untuk mengelakan bende same berulang, saya mintak maaf dan memaafkan untuk kejadian di awal pagi ini..


love,
leya

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.