Friday, December 20, 2013

HIDUP

Assalmmualaikum..
Salam Jumaat.. =)

Korang pernah rasa sedih , down and rasa macam life korang dah xde makna x? or, maybe korang rasa yang korang akan keseorangan sentiasa?

Untuk yang pernah rasa, mesti faham kan perasaan tu.. tp kdg2 bagus jugak rasa mcm tu..then time tu baru kita rasa sedikit khilaf yang mungkin kita pernah buat,. time tu kita mintak keampunan dan mengadu kepada ALLAH..(Bercakap tentang perasaan sendiri ok, bukan sindir org..dengan nama lainnya, sindir diri sendiri)

urmm..topik asal yang aku nak bagitaw adalah tentang kehidupan kita...Sekali lagi, peringatan untuk diri sendiri supaya tak terlajak jauh..kadang-kadang, kita kene motivasikan diri sendiri time sedih, kecewa, give up and seangkatan dengannya. Antara motivasinya :

Aku sedih - Normal,manusia n ada hati..kalau chucky doll lain la..

Give up! lantak la nk jadi pepun - okay..nanti confirm ko nyesal. kita akan paling menyesal bukan untuk benda yang da jadi, tapi untuk benda yang SEPATUTNYA kita boleh buat tp kita x buat. Then later, mesti ko akan cakap "kalau la......" Thats word is represent our regret ok.

Semua org benci aku - If memang ko wat salah, memang lah..patut mtk maaf..lau org xnk maaf kan memang hal die la..but, if ko rase ko betul, doesnt matter la dorg benci aku, kalu aku susah dorang bukan boleh sentiasa tolong pon, daripada give up, sedih manjang, bende lain terabai baik ko tumpu betul2 kat hidup ko. ni dua situasi tuk direnung kan ok..:



1- Bila hidup sendiri terabai akibat terlebih fikir org lain : org akan cakap, "urm..minah/mamat tu...org ramai benci die, tu yang terkena sumpahan tu..memang padan la dengan muka die.."

*even in case yg korang dah mtk maaf n menyesal bersungguh2.*

2-Bila meneruskan hidup dengan lebih baik, benda lepas jadi pengajaran - org akan cakap , "hoh, baguih gak ea jadi macam minah/mamat tu..banyak dugaan (org benci) tp boleh gak berjaya.

*semua org buat salah, its about how we recover our mistakes. even in Islam pintu taubat sentiasa terbuka, pintu kemaafan juga tak pernah tutup"

p/s:korang pilih situasi mane korang nk.

Hidup x bermakna, lebih baik aku mati! - Worh3...yg ni bahaya okay... ko ingat ko mati sume ok la...fikir kan org yg masih perlukan kite..(in case kematian tu sebab memang ALLAh tentukan, org tersayang akan redha. ) Never think of bunuh diri okay..x rase bau syurga..kita dikebumikan pon bukan dlm kawasan perkuburan islam nanti. Azab. time tu sesal pon x berguna. Fikir kan apa kita boleh buat dgn hidup kita selagi nyawa kita ade. (benda baik,bukan suruh fikir nk test2 buat bende x elok!)



Okay korang, ni care2 motivasi diri yang simple2..yang terbaik kite semua tahu kan.

"syaitan paling suka menghampiri manusia yang sedang berduka dan marah, kerana kewarasan akal kita mungkin kurang time tu"

"cara terbaik ambil air sembahyang, mengaji..InsyaAllah tenang. kita manusia biasa, x kan lari dari ujian"

"Syurga terdekat kita ibu, ketika hati gundah gulana, sedih dan putus asa, give ur mum a call..borak2,gelak2mintak dia doa kan..tenang la kita." (yg ni aku pernah try)

"manusia x sempurna, kalau kite marah dengan ape org pernah buat kat kite, fikir ape kite pernah buat kat org tu "


Tp, dari pengalaman hidup sendiri la kan..if kita dah buat salah kat org, kita x boleh expect org tu akn datang kat kita n jadi org yang sama mcm kita kenal dulu. Even kemaafan dah diberi. Its all about time..maybe time will heal everything. I hope so..hurm, just luahan hati okay, aku kalau boleh, nk jd seorg yang ikhlas memberi maaf dan meminta maaf. In some way, aku rasa aku belum jadi org yg mcm tu.

*nampaknye aku kene memotivasikan diri aku lebih lagi*








Love,
Leya

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.