Monday, November 1, 2010

Selamat pagi semua..
mulakan pagi kita dengan senyuman.=)
jap lagi pas bersiap semua aku akn ke library,studt..
hari rabu ni,3/10/2010,paper portfolio management..
doakan aku dapat scor..
tapi paling takut paper bond la..pagi-pagi aku bangun.Dila da siap-siap nak pergi study ngan zaid,Aizzat pulak,dia kata datang lewat sikit,masih di rumah..
jawapannya,aku tarik selimut balik la..
tapi,masa blog ni ditaip,aku still atas tilam yang empuk~hurm..kalau bab-bab bangun ni liatnya la...
nak buat baik bukan senang...tapi betol kan????


Cerita pagi nih?? jom kita nerkongsi sikit kebaikan membaca..
selain memnambahkan ilmu pengetahuan yang tak berapa banyak kita ni, membaca dapat mengurangkan risiko penyakit amnesia serta nyanyuk krtika usia meningkat. Wanita terutamanya mudah terdedah kepada penyakit ini. oleh itu,kaum wanita,rajin-rajinkanlah mmembaca. Tak rugi meluangkan sedikit masa dengan membaca. Aku kongsikan sedikit cerita mengenai buku yang menjadi peneman seti seorang wanita yang lanjut usia. Kisah benar,bukan rekaan. Dia merupakan seorang guru bahasa inggeris di sekolah aku ketika aku menuntut di SMK Sultan Abdul Aziz,Kuala Selangor. Beliau merupakan seorang guru berbangsa india. mendidik pelajarnya tanpa jemu.Mencurah segala ilmu di dada bagi membentuk jati diri insan lain. Itulah mulianya taraf seorang guru. Ketika usia semakin memanjat tinggi,beliau masih belum berkeluarga sendiri. Disebabkan masalah kesihatan,beliau besara 2 atau 3 tahun lebih awal. Mendermakan banyak wangnya untuk tabung di beberapa buah sekolah untuk disumbangkan kepada pembelajaran. Ketika pesaraannya,beliau divtemani rak buku yang mengandungi beribu naskah buku. menemaninya saban hari,mengisi kekosongan hidup. Hidup tanpa keluarga menjadikan buku sebahagian dari hidupnya. Membaca tidak merugikan manusia. Aku masih tertanya-tanya keaddaan guru tersebut. Buku di ibaratkan sebagai anaknya.Lihatlah bagaimana membaca dapat mengisi ruangan hidup walaupun orang lain merasakan hidup kita kosong.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.